داستان کمپانی تسلا

دی ۲۱, ۱۴۰۰

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
نماد کمپانی تسلا و خودروهایش

تاریخچه شرکت نیکولا تسلا

داستان شرکت تسلا به سال ۱۹۹۰ بر می گردد که در آن زمان مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ از جمله بنیان گذاران شرکت تسلا بودند که از چندی قبل در زمینه های دیگر الکترونیک و تکنولوژی از جمله کتاب خوان های الکتریکی در سال ۱۹۹۸ فعالیت خود را آغاز نمودند. اما این ایده تولید خودرو های برقی همچنان در ذهن آن ها بود که نه تنها در ذهن مارتین ابرهارد بلکه بسیاری از کمپانی های دیگر نیز در آن زمان بر روی آن کار می‌کردند. از جمله شرکت هایی که در آن زمان بر روی خودروی برقی تحقیقات انجام می‌دادند می‌توان به شرکت AC propulsion اشاره نمود که در نهایت ابرهارد و همکارانش فعالیت خود را در این مسیر با این شرکت آغاز کردند و شرکتی را جهت ساخت باطری های قوی و خودرو های برقی طراحی و راه‌اندازی کردند که مشکلات خودرو سایر شرکت ها را نداشته باشد.

در آن زمان ابرهارد در حال تحقیق جهت جذب سرمایه گذار با شرکت ها و افراد بزرگ بود که سرانجام با جذب سرمایه ۷/۵ میلیون دلاری از طرف ایلان ماسک که قبل از آن نیز پروژه های بزرگ تری مثل پی پل و اسپیس ایکس را پایه گذاری کرده بود، شروع به همکاری کرد همچنین لازم به ذکر است که ایلان ماسک در حال حاضر مدیر عامل شرکت تسلا می‌باشد. به این ترتیب شرکت تسلا در سال ۲۰۰۴ با اعضای تیم خود یعنی مارتین ابرهارد، ایلان ماسک، مارک تارپنینک و جی بی استرابل شروع به طراحی اولین خودرو برقی تسلا کردند.

تسلا رودستر

برای شروع کار، شرکت تسلا می‌بایست خودروی برقی را طراحی می‌کرد که از لحاظ ظاهری نیز در دنیا تک باشد به همین دلیل ابرهارد که در آن زمان مهم ترین شخص تسلا بود با شرکت های مختلف جهت ایده‌آل ترین طرح، جلسه برگزار کرده و سرانجام در یک مهمانی که توسط ابرهارد برگزار شده بود شرکت IDEO توجه ابرهارد را به خود جلب نموده و در همان مهمانی طرح اولیه خودرو تسلا نهایی و تسویب شد و سرانجام اولین خودرو برقی تسلا به نام رودستر در نوامبر سال ۲۰۰۴ تولید شده و تست های اولیه نیز بر روی آن با موفقیت انجام شد. در آن زمان شرکت تسلا تلاش کرد تا نهایی شدن این طرح از دست هیاهوی خبرنگاران به دور باشد و سرانجام در یک بعد از ظهر سال ۲۰۰۶ در فرودگاه سانتا مونیکا  همه خبرنگاران را گرد هم آورده تا تسلا، خودرو رودستر تمام برقی خود را به نمایش بگذارد.

اولین خودرو تسلا به ارزش ۱۰۰ هزار دلار به عنوان یک خودرو دو نفره طراحی شد که مارتین ابرهارد بر این باور بود که سیلیکون ولی به همه شرکت های خودرو سازی می‌آموزد که چگونه یک خودروی چشمگیر و زیبا که هیچ آلاینده ای نیز ندارد طراحی کنند. از اولین تلاش های شرکت تسلامی‌توان به اصلاح شاسی الیرپز که با ۷۰۰۰ سلول کوچک لیتیوم یونی، اشاره نمود که این ایده ای با ارزش جهت ساخت خودرو های سدان و خانوادگی با قیمت هایی ارزان تر است.

امروزه تسلا با ارزش ترین شرکت دنیا با ارزش ۱ تریلیون شناخته شده است که اما مدیر عامل آن بنیان گذار اصلی یعنی ابرهارد نیست و ایلان ماسک امروزه مدیر عامل این شرکت است که ثروتمند ترین فرد در دنیا شناخته شده است. ایلان ماسک در سال ۲۰۰۶ که اولین خودرو برقی تسلا به نمایش گذاشته بود در آن نمایشگاه حضور داشت اما در آن زمان جایگاه بالایی در این شرکت نداشته و فقط در رابطه با دور کردن هر چه سریع تر خودرو ها از سوخت بنزین صحبت می‌کرد. در سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ که اولین خودرو تسلا به صورت رسمی به اولین مشتری تحویل داده شد تغییر و تحولات زیادی در این شرکت انجام شد و بنیانگذار اصلی تسلا از بخش مدیر عاملی کنارگیری کرد و در بخش مدیر کل بخش فناوری مشغول به کار شد و مایک مارکس مدیر عامل بعدی تسلا که فردی با تجربه تر در این زمینه بود جایگزین شد که به خوبی توانست مشکلات و چالش های شرکت را حل کند. بعد از مایک، زیو دروی مدیر عامل شرکت شد و اولین خودروی تسلا رودستر در سال ۲۰۰۸ به اولین مشتری تحویل داده شد.

تابلو قرمز تسلا

 

مشکلات تسلا رودستر اولیه

اما پس از مدتی این شرکت با مشکلات بزرگی رو‌به‌رو شد و مجبور شد تا تعداد زیادی از مهندسان خود را برای تعمیر خودرو های تحویل داده شده به مشتری به نقاط مختلف بفرستد که حدود ۳ چهارم خودرو‌ها با مشکل مواجه شده و نکته منفی آن این بود که بیشتر مشتریان اولیه تسلا افراد سر شناس و معروف مانند بازیگران هالیوودی بودند. در این زمان ایلان ماسک از این اتفاقات جلوگیری کرده و از طریق توییتر تلاش کرد تا به مردم بفهماند که هر محصول جدیدی امکان بروز این گونه مشکلات را داشته و تا حد زیادی نیز موفق شده همچنین سعی کرد به مشکلات مردم در این زمینه رسیدگی کند. در آن زمان دیگر ایلان ماسک مدیر عامل تسلا شده بود.

نقش ایلان ماسک در تسلا

بر خلاف تصور رایج، ایلان ماسک بنیانگذار تسلا نبوده و سرمایه گذار این شرکت است که در زمان بحران های پیش آمده به دلیل تخمین نادرست قیمت خودرو ها، توانست این شرکت را نجات دهد که تا آن زمان حدود ۵۵ میلیون دلار جهت سرمایه گذار به این شرکت تزریق کرده بود و به نظر خودش زمان مناسبی برای به دست گرفتن مدیریت این شرکت بود که با مدیریت او افراد مهمی از جمله ابرهارد از شرکت اخراج شده و با تعدیل نیرو و تزریق سرمایه توانست این شرکت را از بحران نجات دهد. شرکت تسلا با رویای جایگزینی خودرو های برقی با خودرو های بنزینی راه اندازی شد که این رویای ایلان ماسک نیز بود که پس از آن با جذب سرمایه گذاران بیشتر، سعی در گسترش این شرکت کرد که بزرگترین آن یک شرکت آلمانی به نام دایملر آگ و دیگری شرکت تویوتا که هر یک ۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ به سرمایه شرکت تسلا اضافه کردند. به دلیل افزایش سرمایه گذاران در این شرکت، امروه نمی‌توان گفت صاحب اصلی این شرکت چه کسی بوده و فقط می‌توان گفت که ایلان ماسک سرمایه گذار عمده و تصمیم گیرنده اصلی این شرکت است.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
غزاله موسوی فر

غزاله موسوی فر

غزاله موسوی فر هستم کارشناس تولید محتوای متنی سایت اوبن، علاقه‌مند به نویسندگی و ایجاد محتوای جذاب برای شما خوانندگان عزیز

مقالات مرتبط

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها