موتورسیکلت وسیله‌ای آسان برای حمل و نقل

بهمن ۲, ۱۴۰۰

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
حمل و نقل آسان با موتورسیکلت

موتورسیکلت وسیله‌ای آسان و کاربردی برای تردد درون شهری به خصوص در ساعات ترافیک می‌باشد. حتما برای شما هم پیش آمده زمانی که خسته در حال رانندگی در ترافیک هستید ناگهان یک موتورسیکلت با سرعت زیاد از کنار شما بدون هیچ ترافیکی عبور می‌کند. در همان لحظه است که شاید به داشتن یک موتورسیکلت فکر کرده باشید.

مزایای استفاده از موتورسیکلت به جای خودرو شخصی

موتور‌سیکلت به دلیل ابعاد کوچک، یکی از ارزان‌ترین و راحت‌ترین وسایل نقلیه برای شهر‌های شلوغ است. در عین حال خطراتی از جمله احتمال بالای تصادف را دارد. اما مزایا و ویژگی‌های مثبت موتورسیکلت آنقدر زیاد است که تنها نکته منفی معمولا نادیده گرفته می‌شود. همه به خوبی میدانیم که هزینه لازم برای خرید موتور سیکلت در مقایسه با خودرو سواری بسیار کمتر است، بنابراین از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است اگر برای تردد در شهر از موتور سیکلت استفاده شود.

پیک موتوری

با شیوع ویروس کرونا و روی آوردن مردم به سمت خرید‌های آنلاین، شغل پیک موتوری نیز رونق پیدا کرده و موتور سواران برای تردد در سطح شهر به مسیرهایی مشخص نیاز دارند. به عنوان مثال موتورسواران نمی‌توانند از اتوبان و یا تونل‌ها عبور کنند در نتیجه ابزارهایی همچون اپلیکیشن‌ مسیریابی یک بخشی را برای موتور سواران ارائه داده تا مسیر‌های عبور در بین شهر را برای آنها مشخص کند. اپلیکیشن اوبن برای موتورسواران نیز جهت کسب درآمد بخش هایی را در نظر گرفته که می‌توانند در بخش اوبن پیک ثبت نام نموده و کسب درآمد کنند. اما یکی از مشکلات اساسی استفاده از موتورسیکلت در ایران، نداشتن قوانین و مقررات مشخص برای استفاده از آن است که متاسفانه این امر سبب تصادف‌های زیاد موتورسیکلت‌ها در طول روز می‌شود.

موتور سیکلت برای حمل و نقل آسان

قوانین کشور‌های مختلف در مورد موتورسواری

قوانین اسپانیا 

اسپانیا یکی از قانونمند‌ترین کشور‌ها در خصوص استفاده از موتورسیکلت است. طبق قوانین رانندگی در این کشور، کودکان زیر ۷ سال نمی‌توانند حتی همراه با والدین خود سوار بر موتورسیکلت شوند. در کشور اسپانیا با توجه به نوع موتورسیکلت، نحوه استفاده و طرح کاربردی آن گواهینامه‌های متفاوتی داده می‌شود:

گواهینامه درجه (A1)

فرد برای داشتن این گواهینامه، باید حداقل ۱۶ سال سن داشته باشد. این گواهینامه اجازه رانندگی در خیابان‌های شهری با موتورسیکلت‌هایی که حداکثر سیلندر آن ۱۲۵ سی سی و قدرت حداکثر آن ۱۱ کیلووات یا ۱۵ اسب بخار باشد را می‌دهد.

گواهینامه درجه  (A2)

درخواست کننده این گواهینامه باید حداقل ۱۸ سال داشته و اجازه رانندگی با موتورسیکلت، با قدرت حداکثر ۳۵ کیلووات یا ۴۷ اسب بخار می‌دهد. برای دریافت این نوع گواهینامه باید ۴ آزمون که شامل دو امتحان تئوری و دو امتحان عملی است را بگذرانید.

گواهینامه درجه (A3 )

سن دریافت این نوع گواهینامه باید دست کم ۲۰ سال باشد. افزون بر آن نیاز است که راننده حداقل ۲ سال سابقه در رانندگی با گواهینامه A2 داشته باشد. این نوع گواهینامه امکان رانندگی با هر نوع موتور را می‌دهد و فرد متقاضی، می‌بایست یک دوره آموزشی خاص اداره راهنمایی و رانندگی را پشت سر بگذارد.

قوانین مالزی

سن قانونی افراد برای رانندگی خودرو در این کشور ۱۷ سال است، اما قانون این کشور برای راندن موتورسیکلت ۱۶ سال را درنظر گرفته است. براساس قوانین مالزی فردی که پشت سر راکب موتورسیکلت می‌نشیند باید پای خود را در هر دو طرف موتور و وسایل تعبیه شده بگذارد و مجاز نیست که هر دو پای خود را در یک طرف قرار دهد،(امری که در تایلند بسیار رایج است). وضع این قانون به دلیل امنیت بیشتری است که این نوع نشستن ایجاد می‌کند. براساس قوانین راهنمایی رانندگی مالزی، موتور سواران باید در هنگام رانندگی (چه شب و چه روز) چراغ موتور خود را روشن بگذارند.

قوانین آمریکا – کالیفرنیا

اشتراک خط عبور: به ازای هر دو اتومبیل که در یک خط قرار می‌گیرند می‌توانند دو موتورسیکلت یا یک موتورسیکلت و یک وسیله نقلیه حمل مسافر حرکت کنند.

قوانین گرجستان

طبق قوانین گرجستان، موتور سوار نباید در خطی که ماشین در آن در حال حرکت می باشد، عبور کند یا سبقت بگیرد.

راننده موتورسیکلت در تمام طول رانندگی باید چراغ های جلو و عقب موتور را روشن نگه دارد.

قوانین ژاپن
طبق قوانین وضع شده برای موتور سواران در کشور ژاپن، موتورسواران و حتی مسافران موظف به پوشش کلاه مخصوص در تمام طول رانندگی را هستند. در خیابان‌ها و جاده‌های کشور ژاپن سمت چپ برای عبور وسایل نقلیه و سمت راست مخصوص عابران و دوچرخه سواران است.
تمامی موتورسواران موظف اند در خطوط عابر پیاده یا مناطقی که عابران عبور می‌کنند حق تقدم را اول به عابر داده و بعد حرکت کنند.

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
غزاله موسوی فر

غزاله موسوی فر

غزاله موسوی فر هستم کارشناس تولید محتوای متنی سایت اوبن، علاقه‌مند به نویسندگی و ایجاد محتوای جذاب برای شما خوانندگان عزیز

مقالات مرتبط

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ممنون از همراهی شما

چه مطلب خوبی! ممنون که توضیح دادین قوانین رو.

امیدواریم قوانین جدید در این راستا وضع بشه

کاش ایران هم مثل کشورای دیگه سخت گیر بود برای موتور سواری