تاریخچه تاکسی در ایران

آذر ۱۶, ۱۴۰۰

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
تاکسی های نوستالژی در ایران

مروزه برای حمل و نقل داخل و یا بین شهری، دیگر نگرانی برای روش و یا زمان آن وجود ندارد و همه افراد می‌توانند به راحتی به هر نقطه دلخواه از شهر سفر کنند. در طی سالیان طولانی مردم برای حمل و نقل در سطح شهر و یا بین شهرهای مختلف از تاکسی‌های خطی و یا آژانس‌های تلفنی استفاده می‌کردند اما امروزه با پیشرفت علم وتکنولوژی در زمینه حمل‌و‌نقل، افراد می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز حتی در کنار خیابان ایستاده و با استفاده از گوشی موبایل هوشمند از اپلیکیشن مسافران اوبن استفاده کنند و در کم‌ترین زمان ممکن از طریق تاکسی اینترنتی اوبن به هر نقطه دلخواه از شهرسفر کنند. با توجه به اهمیت این موضوع ما در این مقاله قصد داریم نگاهی به تاریخچه تاکسی در ایران و نحوه شکل گیری سیستم حمل و نقل عمومی بیاندازیم با ما همراه باشید!

پیدایش سیستم تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی در ایران

در اوایل قرن ۱۴ تنها وسیله حمل و نقل در ایران درشکه بود اما با گسترش شهرها و بزرگ شدن آن‌ها و همچنین ساخت جاده‌ها و خیابان‌ها جهت تردد، حمل و نقل مردم با درشکه در سطح شهر کمی دشوار شد  از طرفی هم درشکه‌ها فقط در نقاط خاصی از شهر مستفر بودند و افراد برای استفاده از آن می‌بایست به آن نقاط مشخص بروند. علاوه بر این مشکلات، درشکه یک وسیله حمل و نقل اشرافی  به شمار می‌رفت و عموم مردم و افراد عادی نمی‌توانستند از آن استفاده کنند. به دنبال همه این مشکلات زمینه‌های لازم برای ورود تاکسی در ایران محیا شد.

پیدایش اولین تاکسی‌ها در ایران

رفته رفته درشکه‌ها در منطقه‌های اصلی شهر مانند بازار و یا مرکز شهر به ازای دریافت مبلغ اندکی پول، مردم را در مسیرهای مشخصی جا به جا می کردند و به این صورت اولین روش حمل و نقل عمومی در کشور به وجود آمد. در اوایل سال ۱۳۰۱ تعداد محدودی ماشین به نام” کرایه کش” وارد ایران شدند. این اتومبیل‌ها شبیه به سیستم آژانس‌های اینترنتی امروزی بودند و بیشتر برای جا به جایی افراد ثروتمند از آنها استفاده می‌شد. با گذر زمان تعداد این ماشین‌های کرایه کش در سطح شهر افزایش پبدا کرد و افراد عادی نیز توانستند به راحتی از آن استفاده کنند.

اولین شرکت‌های تاکسیرانی در ایران

اولین بار خط تاکسیرانی با ورود ۱۰ خودرو از خودرو‌های فورد آمریکایی به نام ب.ب فورد راه اندازی شد. از ویژگی‌های این شرکت قیمت ارزان آن بود که مردم عادی نیز می‌‎توانستند: (از این تاکسی‌ها۲) (بر خلاف درشکه و تاکسی‌های خطی شمیرانات ۱) (برای حمل و نقل در سطح شهر استفاده کنند۳). به مرور زمان و با افزایش تقاضای مردم از سرویس تاکسیرانی، سرانجام دختر مظفر الدین شاه ( فخرالدوله) در سال ۱۳۲۶ به صورت رسمی اولین شرکت تاکسیرانی را با ۱۰۰ تاکسی در ایران به صورت رسمی افتتاح کرد. نکته مهم در این زمان گسترش خطوط تاکسیرانی بود در واقع می توان سال ۱۳۲۶ را نقطه عطف تاکسیرانی در ایران دانست.

راننده تاکسی به عنوان شغل جدید

رفته رفته با افزایش و رونق تاکسیرانی در ایران شغل شوفر (راننده تاکسی) به عنوان یک شغل جدید و مدرن شناخته شد. در سال‌های ابتدایی، رانندگان مالک تاکسی‌ها نبودند و به صورت استخدامی فقط برای شرکت‌های تاکسیرانی فعالیت می‌کردند اما با گذر زمان مردم وسایل خود را می فروختند تا بتوانند تاکسی خریداری کرده و برای خود کسب وکاری را راه اندازی کنند. تمام رانندگان تاکسی در ابتدا لباس‌ فرم داشتند که مخصوص رانندگان تاکسی در آن زمان بود.

یکی از نکات جالب در تاریخچه تاکسیرانی نوع خودرو ها بود که در ابتدا رانندگان می توانستند با هر ماشینی به عنوان تاکسی در سامانه تاکسیرانی فعالیت کنند. اما در سال ۱۳۴۷ سازمان تاکسیرانی تصمیم گرفت که همه ی خودرو های تاکسیرانی یک شکل و یک رنگ باشد و به این صورت ماشین های شخصی در خط تاکسیرانی جمع آوری شدند. از آنجایی که ارزان بودن قیمت ماشین یکی از ویژگی‌های مهم در تاکسیرانی است، از پیکان که در آن زمان از خودرو های ساخت ایران بود استفاده شد و به این ترتیب طولی نکشید که پیکان به عنوان یکی از پرکاربردترین خودروها در سطح شهر شناخته شد.

اولین و قدیمی‌ترین منطقه تاکسیرانی

منطقه شمیران یکی از ییلاقات تهران بود که افراد ثروتمند در این منطقه باغ داشته و برای استرحت و تفریح به این منطقه سفر می کردند. با اومدن فصل سرما و برف، اسب‌ها و درشکه‌ها نمی‌توانستند در این مسیر به راحتی حرکت کنند در این زمان کرایه کش‌ها که اغلب در مقابل سینماها و کافه‌ها برای حمل و نقل مردم حضور داشتند از این فرصت استفاده نموده و برای حمل و نقل افراد به منطقه شمیرانات رفتند و به این ترتیب مسیر جاده شمیرانات (خیابان شریعتی)، اولین مسیر تردد تاکسی در ایران شناخته شد که با گذشت زمان و ورود خودرو‌های تاکسی بیشتر، این منطقه گسترده‌تر شد.

مهمترین مشکلات در سیستم تاکسیرانی در گذشته

در آن زمان یکی از مشکلات اساسی در تاکسیرانی و رانندگان تاکسی یکسان بودن نرخ تاکسی در هر زمان و در هر شرایطی بود که به موجب آن رانندگان تاکسی هیچوقت از کرایه تاکسی خود راضی نبودند. از طرف دیگر در دسترس نبودن همیشگی تاکسی باعث به وجود آمدن تاکسی تلفنی شد. با این کار مشکل در دسترس بودن تاکسی برطرف شد اما هزینه های تاکسی های تلفنی بسیار بالا بوده و همین امر یک مشکل مهم برای مردم شد. همه‌ی این مشکلات ایده اصلی شکل گیری تاکسی اینترنتی در ایران را سبب شدند. به همین دلیل تیم متخصص اوبن با ارزیابی مشکلات جامعه در رابطه با درخواست تاکسی، اپلیکیشن اوبن را طراحی کرده است. کارابران مسافر در این اپلیکیشن می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز و در هر نقطه دلخواه از شهر درخواست تاکسی بدهند علاوه بر این، تیم اوبن سیستم‌های هوشمندی را طراحی کرده است تا بتواند در هر زمان با توجه به شرایط سفر از قبیل ساعت، ترافیک مسیر و شرایط آب و هوایی هزینه سفر را محاسبه کند تا دیگر رانندگان نیز مشکل محاسبه هزینه سفر را نداشته باشند.

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
غزاله موسوی فر

غزاله موسوی فر

غزاله موسوی فر هستم کارشناس تولید محتوای متنی سایت اوبن، علاقه‌مند به نویسندگی و ایجاد محتوای جذاب برای شما خوانندگان عزیز

مقالات مرتبط

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ممنونم از مطلب جالبتون