اولین تصادف‌های ثبت شده در جهان

خرداد ۳, ۱۴۰۱

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اولین تصادف جهان

برای علاقمندان به خودرو و یا رانندگی شاید جالب باشد تا بدانند اولین تصادف‌های خودرو در جهان به چه صورت شکل گرفته است و دلیل این تصادف‌ها چه بوده است. در واقع با مطالعه علل بروز اولین تصادف‌های خودرو می‌توانیم مسیر پیشرفت کمپانی‌های خودروسازی در جهان را مشاهده کنیم. به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم تا اولین تصادف های ایجاد شده در تاریخ را به شما عزیزان توضیح دهیم. اما قبل از همه اینها می‌خواهیم به شما خوانندگان عزیز اپلیکیشن اوبن را که یکی از جدید‌ترین و بروز‌ترین اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی است معرفی کنیم. همانطور که قبل‌تر نیز به آن اشاره کردیم امروزه میزان ایمنی خودرو در هنگام تصادف بسیار مهم است و با توجه به اهمیت این موضوع ما در اپلیکیشن تاکسی اینترنتی اوبن همه تلاش خود را کرده‌ایم تا علاوه بر رانندگان حرفه‌ای تاکسی‌هایی که از لحاظ ایمنی مقاوم تر از سایر تاکسی‌ها هستند را انتخاب کنیم تا کاربران مسافر بتوانند با خیالی راحت از مگا اپلیکیشن اوبن جهت رفت و آمد در سطح شهر و یا بین شهر‌های مختلف استفاده کنند.

اولین تصادف در ایران

اولین تصادف در ایران به سال ۱۳۰۵ بر می‌گردد، در آن زمان در کل ایران ۵۰ خودرو از جمله خودرو‌هی فورد در ایران وجود داشت که از قضا یکی از آنها سبب بروز اولین حادثه تصادف در ایران شد. در تاریخ ۲ آذر سال ۱۳۰۵ درویش خان که معروف ترین آهنگ ساز دوران قاجار بود. هنگامی که سوار بر یک درشکه دو اسبه به سمت خانه خود می‌رفت در تقاطع خیابان امیریه به سمت شمال خیابان، با یک خودرو فورد که در آن زمان از جمله بهترین خودرو‎‌ها در ایران بوده است تصادف می‌کند. در طی این حادثه درویش خان قاجار از درشکه به بیرون پرت شده و سر او با زمین برخورد می‌کند و بعد از چند روز به دلیل ضربه مغزی فوت می‌کند و بدین ترتیب اولین تصادف خودرو در تاریخ ایران ثبت می‌شود.

اولین تصادف در جهان

اما اگر بخواهیم کمی وسیع‌تر در سطح جهانی به دنبال اولین تصادف رانندگی باشیم، اولین سانحه مربوط به سال ۱۸۶۹ میلادی است که توسط فردی به نام مری وارد که یک دانشمند ایرلندی بوده رخ داده است در این حادثه وی در حال رانندگی با یک خودرو بخار در جاده در هنگام عبور از یکی از پیچ‌های جاده از صندلی خود به بیرون پرت شده و در اثر عبور چرخ ماشین از روی گردنش درجا جان. اما اگر بخواهیم از یک دیدگاه دیگر به اولین حادثه تصادف در تاریخ نگاه بیندازیم می‌توانیم به نخستین تصادفی که سبب مرگ عابر پیاده شده است اشاره کنیم. این اتفاق در سال ۱۸۹۶  به وقوع پیوست در طی این حادثه فردی به نام بریجت دریسکول در حال رانندگی با یک خودروی انگلیسی فرانسوی در خیابان‌های لندن بوده است که کنترل خودرو از دست او خارج شده و یک عابر پیاده را زیر گرفته و سبب مرگ او می‌شود جالب است بدانید که این خودرو فقط ۱۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته است اما با این وجود نیز نتوانسته است خودرو را کنترل کند.

یکی دیگر از ابتدایی‌ترین حوادث تصادف خودرو در طول تاریخ مربوط به برخورد اولین خودروی بنزینی با ریشه درخت است. در طی این حادثه مهندس جیمز لمبرت در حال راندن اولین نمونه خودرو بنزینی با یکی از همکاران خود بود که در اثر برخورد با ریشه یک درخت از مسیر منحرف شده و به تیرک نگهداری اسب برخورد می‌کند (این حادثه سبب جراحت زیاد دو سرنشین این خودرو می‌شود).

بررسی علت تصادف خودروها

همانطور که مطالعه کردید در واقع عامل اصلی بروز این نوع از حوادث تلخ، عدم امنیت خودروها و بدنه ضعیف آنها بوده است. صنعت خودروسازی در طی سال های طولانی تلاش‌های فراوانی در زمینه حل این مشکلات کرده است و تا حد زیادی نیز در این زمینه موفق شده است به طوری که امروزه یکی از پارامترهای ارزیابی خودرو‌ها، میزان مقاومت خودرو در اثر ضربه هنگام تصادف است. در نتیجه کمپانی‌های خودرو سازی برای ساخت خودرو‌های مقاوم‌تر در حال رقابت هستند و قبل از ورود خودروی جدید به بازار همه این آزمایشات را انجام داده و همه تلاش خود را برای امنیت خودرو‌ها می‌کنند و علاوه بر مقاوم ساختن بدنه خودرو امکانات دیگری را در خودرو تعبیه می‌کنند که در ادامه مطلب به دو مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

سیستم‌های امنیتی خودرو‌های امروزی

از جمله این امکانات می‌‌توان به سیستم ترمز ABS در خودرو‌ها اشاره کرد که یک نوع ترمز ضد لغزش است در این نوع ترمز بر خلاف سیستم‌های قدیمی‌تر  پس از فشردن پدال ترمز نیروی محرکه قوی وارد چرخ‌ها شده و بدون لغزش در چرخ‌ها مانع ادامه حرکت می‌شود و از  بروز حادثه جلوگیری می‌کند. اما تنها سیستم ترمز نمی‌تواند مانع آسیب به سرنشینان شود و گاهی فشارهای شدید حاصل از ترمز خودرو و برخورد آن با هر مانعی سبب آسیب به سرنشینان می‌شود در نتیجه شرکت‌های سازنده در پی حل این مشکل امکانات دیگری را برای امنیت سرنشینان تعبیه کرده‌اند. از جمله این امکانات می‌توانیم به ایربگ (airbag) خودرو‌های امروزی اشاره کنیم. این سیستم در ابتدا فقط بر روی فرمان ماشین و فقط جهت امنیت راننده در خودرو‌ها تعبیه شد اما پس از مدتی جهت تامین امنیت سرنشینان در نقاط مختلف خودرو نیز تعبیه شد تا از این طریق درصد آسیب سرنشیان در تصادف کاهش پیدا کند.

امروزه کارشناسان و متخصصان خودروسازی، از همه خودرو‌هایی که با تازگی وارد بازار می‌شوند تست‌های اولیه مقاومت بدنه ماشین را انجام می‌دهند و در اختیار خریداران قرار می‌دهند تا بتوانند راحت تر خودرو مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

با توجه به اهمیت مقاومت بدنه خودرو برای امنیت بیشتر سرنشینان، ما در اپلیکیشن اوبن از میان تمام داوطلبان بخش ناوگان رانندگان، بهترین خودرو‌ها را از لحاظ راحتی و مقاوت بدنه ماشین انتخاب کرده‌ایم تا کاربران مسافر بتوانند با خیالی راحت برای همه سفر‌‌های داخل و یا بین شهری خود از اوبن استفاده کنند. جهت دانلود نرم افزار اوبن به سایت اوبن مراجعه کرده واز طریق لینک‌های ابتدای صفحه سایت آن را دانلود و نصب فرمایید.

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
غزاله موسوی فر

غزاله موسوی فر

غزاله موسوی فر هستم کارشناس تولید محتوای متنی سایت اوبن، علاقه‌مند به نویسندگی و ایجاد محتوای جذاب برای شما خوانندگان عزیز

مقالات مرتبط

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها